Het uit Amerika overgewaaide Black Friday wordt in Nederland steeds populairder. Steeds meer webshops bieden op deze vrijdag super aanbiedingen aan. Maar wat nu als zo’n spectaculaire aanbieding helemaal geen koopje is, maar de webshop het product al lang voor deze prijs aanbiedt?
Wet oneerlijke handelspraktijken
De Wet oneerlijke handelspraktijken bepaalt dat een webshop geen oneerlijke handelspraktijken mag verrichten tegen een consument. Een misleidende handelspraktijk is onder andere zo’n oneerlijke handelspraktijk. Daarvan is sprake wanneer een webshop informatie geeft die feitelijk onjuist of misleidend is en de consument daardoor een aankoop doet die hij anders niet had gedaan.
Voorbeelden van misleidende handelspraktijken zijn:
- Kortingen aanbieden die geen echte kortingen zijn. Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen als de webshop het product heeft verkocht voor de ‘van-prijs’ en dat niet langer dan 3 maanden geleden is. Als de ‘van-prijs’ de adviesprijs is van de leverancier moet dat duidelijk zijn voor de consument.
- Een product ‘gratis’, ‘voor niets’ of ‘kosteloos’ aanprijzen, terwijl er toch kosten aan vastzitten (bijv. verzendkosten of administratiekosten).
- Een product aanbieden voor een prijs die de webshop niet kan waarmaken (zogeheten ‘lokkertjes’).
- Een gratis product aanbieden zonder te vertellen dat de consument daarna iedere maand nog meer producten krijgt, waarvoor hij/zij moet betalen.
- Een factuur bij reclame doen, waardoor de consument kan denken dat hij/zij iets heeft besteld terwijl dat niet zo is.
De prijs is voor de consument één van de belangrijkste elementen waarop hij zijn aankoopbeslissing baseert. Een hoge ‘van-prijs’ geeft de consument het gevoel dat hij veel bespaart en leidt ertoe dat hij minder op zoek gaat naar alternatieven. Bovendien zorgt een hoge ‘van-prijs’ ervoor dat de consument bereid is meer te betalen dan hij vooraf had bepaald. Daarnaast koppelt de consument de ‘van-prijs’ aan de kwaliteit van het product. Het effect van ‘van-prijzen’ op het koopgedrag van de consument treedt dus vooral op bij dure producten die de consument niet regelmatig koopt.
Nepkortingen zetten de consument dus op het verkeerde been. Alleen als prijzen in reclames en webshops eerlijk en duidelijk vermeld staan, kan de consument producten goed beoordelen en vergelijken. Eerlijke en duidelijke prijzen zijn ook van belang voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven.
Seats and Sofas: boete van € 350.000
In 2018 is Seats and Sofas op de vingers getikt door toezichthouder ACM. Seats and Sofas adverteerde in huis-aan-huisfolders met ‘discount tot 60%’, ‘tot wel 60% korting op alles’, ‘tot wel 60% extra korting’, ‘sale’, ‘eindejaars uitverkoop’, ‘megasale’, ‘leegverkoop’, ‘supersale’ en ‘onze toppers deze week éénmalig door de prijsbarrière’. Uit onderzoek van de ACM bleek dat Seats and Sofas nooit de ‘van-prijzen’ had gerekend. Zij suggereerde dus een prijsvoordeel dat niet bestond. Daarnaast waren meubels in de winkels niet voorzien van correcte beprijzing. Dit was een overtreding van de Prijzenwet.
Omdat Seats and Sofas in strijd handelde met de Wet oneerlijke handelspraktijken en de Prijzenwet heeft de ACM aan Seats and Sofas een boete opgelegd van in totaal € 350.000. De rechtbank Rotterdam vond deze boetes passend en evenredig.