“Het vlees van de Big Mac komt van Europese koeien die niet alleen binnen staan, maar ook lekker buiten kunnen grazen. Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet.”
Dit is wat je te zien en te horen krijgt als je de reclame van Mc Donalds bekijkt. Maar staan de koeien van wie het vlees wordt gebruikt daadwerkelijk buiten te grazen of wordt de consument misleid?
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde na een klacht van Stichting Wakker Dier dat de reclame misleidend is en oneerlijk in de zin van art. 7 jo. art. 8.2 sub b van de Nederlandse Reclame Code (ook wel: art. 193b jo art. 193c lid 1 sub b BW).
De gemiddelde consument zal volgens de RCC uit de mededeling in de reclame opmaken dat al het vlees dat in de Big Mac hamburgers wordt verwerkt afkomstig is van koeien die in de wei hebben gestaan en nu Mc Donalds’s niet kan garanderen dat er dat er sprake is van een zogenaamde ‘weidegang – garantie’ is het niet zeker dat ook daadwerkelijk alle koeien buiten hebben gegraasd. (De definitie van weidegang is overigens dat koeien gedurende minimaal 120 dagen per jaar, ten minste 6 uur per dag, van voorjaar tot najaar in de wei lopen).
Vanwege deze onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van het product, namelijk de herkomst van het vlees van de hamburgers, en vanwege het feit dat de consument zodoende getracht wordt een besluit te nemen dat hij anders niet had genomen, oordeelt de RCC dat er sprake is van een oneerlijke en misleidende reclame uiting.
Lees hier de uitspraak van de RCC.