Platforms met gebruiker-gegenereerde content beginnen steeds meer zorg te dragen voor de intellectuele eigendomsrechten van de betrokken rechthebbenden. Een mooi voorbeeld hiervan is Google dat vorige week in een statement verklaarde auteursrechtelijke informatie te gaan delen bij zoekresultaten van afbeeldingen.
Google erkent in zijn statement dat het momenteel lastig is om op het internet te achterhalen wie de maker is van een afbeelding en welke rechten daaraan verbonden zijn. Om die reden worden afbeeldingen bij zoekresultaten uit Google vaak onrechtmatig door derden (her)gebruikt. Door metadata te gaan verstrekken hoopt Google het onrechtmatige gebruik enigszins aan te pakken. Deze metadata omvat specifieke informatie omtrent de maker van de afbeelding en de daaruit voortvloeiende rechten. Google heeft overigens ook al laten weten in de toekomst een optie te gaan toevoegen waarbij auteursrechten kunnen worden geclaimd op afbeeldingen middels een ‘copyright notice’.
Het delen van auteursrechtelijke informatie door Google is een ontwikkeling die in lijn is met de toenemende verantwoordelijkheden die soortgelijke platforms worden opgelegd in het kader van IE-rechten. Zo werkt de EU op dit moment aan een herziene Auteursrichtlijn waarin onder meer is opgenomen dat platforms moeten gaan controleren of hun gebruikers auteursrechtelijk beschermd materiaal uploaden. Een dergelijk beschermingsniveau biedt Google nu nog niet maar het bedrijf toont in ieder geval initiatief om de rechten van Auteurs op het web beter te waarborgen.