020 530 0160

Gegevens smartphone ‘in the cloud’ gered

Gepubliceerd op 16 oktober 2009 categorieën ,

Vorige maand vreesden Microsoft en T-Mobile dat diverse gegevens van gebruikers van Sidekick, een smartphone verloren waren gegaan bij een grote storing.

De Sidekick is een mobiele telefoon die alleen verkrijgbaar is in de Duitsland, Groot-Brittanië, Oostenrijk en de Verenigde Staten. De gegevens die de gebruiker van de telefoon op slaat – zoals adresboeken, agenda’s takenlijsten en foto’s – worden niet op de telefoon opgeslagen ‘in the cloud’, op het internet. 

‘Cloud computing’ neemt meer en meer een vaart. Het is een vorm van systeemarchitectuur dat softwaregebruik baseert op het gebruik van internet. Zo worden SaaS (Software as a Service) en Web 2.0 diensten vaak gecombineerd in cloud computing.

Cloud computing brengt naast veel voordelen ook een aantal nadelen. Voor de opslag van gegevens, en soms zelfs van de hele bedrijfsvoering, word je immers afhankelijk van een derde. Zo ook de gebruikers van Sidekick: de gegevens werden niet opgeslagen op hun eigen telefoon, waar ze zelf de beschikking zouden hebben over de gegevens, maar op de servers van een dochteronderneming van Microsoft.

Door een grote storing was Sidekick uit de lucht. Microsoft en T-Mobile vreesden daarbij dat door de storing de opgeslagen gegevens verloren waren gegaan. Er zou geen goede backup hebben bestaan van die informatie.

Nu blijkt dat de schade (lees: dataverlies) meevalt. Microsoft heeft in een mededeling op haar website laten weten dat ze goede hoop heeft het grootste deel van de gegevens toch nog te kunnen redden.

Lees hier het bericht.

Bron: nu.nl; microsoft.com
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Wouter Dammers

publicaties

Gerelateerde artikelen