Gepubliceerd op 5 juni 2009 categorieën Juridisch algemeen, Reclamerecht
De Stichting Reclame Code publiceert met ingang van 4 juni 2009 de namen van adverteerders die zich niet aan een uitspraak van de Reclame Code Commissie of het College van Beroep houden. In de rubriek Het Rode Oor worden zowel de adverteerders genoemd, als de betreffende uitspraken gepubliceerd.
Nadat een uitspraak door de Reclame Code Commissie of het College van Beroep is gedaan, houdt de afdeling Monitoring en Compliance in de gaten of een adverteerder de uitspraak naleeft. Indien een adverteerder ook na herhaalde aanmaning niet voldoet, zet de afdeling Compliance zijn naam en de uitspraak dus op de website.
Omdat de Reclame Code Commissie en het College van Beroep geen boetes of dwangsommen kunnen opleggen, gebruikt de Stichting deze ‘naming and shaming’ methode als extra pressiemiddel om de uitspraken te handhaven.
Een adverteerder kan een verzoek indienen om zijn registratie als ‘non-compliant’ adverteerder ongedaan te laten maken, als hij van plan is de uitspraak alsnog op te volgen. Wanneer een registratie ongedaan wordt gemaakt, wordt in de rubriek Het Rode Oor vermeld op welke datum dat is gebeurd en op welke wijze de adverteerder vervolg heeft gegeven aan de uitspraak.
Bron: www.reclamecode.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.