Een destijds veertienjarige jongen heeft digitale meubels gestolen in het online spel Habbohotel. De strafrechter veroordeelt de jongen voor computervredebreuk en diefstal van virtuele goederen met behulp van een valse sleutel:
Verdachte heeft zich op slinkse wijze schuldig gemaakt aan het binnendringen in een internet- en een e-mailaccount van een ander, met als doel zelfverrijking van de virtuele items van die ander. Verdachte heeft daarmee een inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van een ander. Hij heeft daartoe zelfs een speciaal programma gedownload waarmee hij op professionele wijze aan de inloggegevens van een ander kon komen om vervolgens onder valse hoedanigheid andermans eigendommen weg te nemen, waardoor een ander schade heeft opgelopen.
Met het alsmaar groeien van het belang en de afhankelijkheid van het internet in de samenleving, is het van belang dat gebruikers daarvan veilig gebruik kunnen maken en dat zij erop moeten en kunnen vertrouwen dat dit mogelijk is. Het internet dient daarom gevrijwaard te blijven van het zogenaamde ‘hacken’. Hoewel verdachte destijds jong van leeftijd was en het spel volgens zijn visie inhield om zoveel mogelijk meubels te verzamelen op Habbohotel, doet dit geen recht aan de disproportionele manier waarop hij de eigendommen van een ander heeft ontvreemd. Verdachte heeft zodanig buiten de context van het spel gehandeld dat dit niets meer te maken heeft met de spelregels van het Habbohotel. Dat ook door anderen op Habbohotel werd gehackt, doet hieraan niets af.