020 530 0160

Ook reclame van jaren geleden kan nog misleidend zijn

Gepubliceerd op 9 september 2008 categorieën 

Nog een uitspraak van de Code Commissie.


In hoger beroep heeft het College van Beroep een beslissing van de Reclame Code Commissie over de brochures “Daihatsu modellen” en “De nieuwe Cuore” bevestigd.


De Commissie acht de brochures misleidend, voor zover de Daihatsu Cuore daarin wordt aangeprezen als “voordeligste en zuinigste benzineauto van Nederland”.


Het College van Beroep heeft onder meer overwogen dat Daihatsu heeft gesteld dat alle Daihatsu dealers reeds geruime tijd zijn voorzien van nieuw “POS [point of sale-DML] en advertentie materiaal”, maar dat niet aannemelijk is gemaakt dat Daihatsu daarnaast adequate maatregelen heeft getroffen om met redelijke mate van zekerheid te voorkomen dat nog verouderd materiaal zou worden verspreid.


Dit vind ik toch wel een beetje wrang. Dat de dealer gebruik maakt van het oude materiaal – logisch, de zuinigheid van een Cuore lijkt mij inderdaad één van de betere eigenschappen van de auto te zijn – wordt de fabrikant aangerekend. En wat zijn dan “adequate maatregelen om met redelijke mate van zekerheid te voorkomen”? Is het genoeg om de dealer te verzoeken niet gebruikt materiaal te retourneren of te vernietigen? Of moet in reclame uitingen een disclaimer opgenomen worden dat deze slechts gelding hebben tot er nieuwe reclame uitingen zijn gedaan? En kan dat laatste wel.


Toch jammer dat de RCC haar oordelen niet beter motiveert. Wellicht dat uit de feiten beter naar voren komt waarom Daihatsu hier nu een waarschuwing krijgt.


Lees hier het hele bericht.

Bron: Reclame Code Commissie
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

publicaties

Gerelateerde artikelen