The Naked Cowboy is een fenomeen in New York. Elke dag is deze naakte cowboy te vinden op Times Square, gekleed in een kleine onderbroek en laarzen – met uiteraard zijn gitaar.
The Naked Cowboy (TNC) heeft een rechtzaak aangespannen tegen Mars. Waarom? Volgens TNC heeft Mars zijn auteurs- en merkrechten geschonden door in een reclame een M&M poppetje af te beelden……u raadt het al: op Times Square, met alleen laarzen aan en een gitaar.
Mars heeft destijds de reclame op verzoek (lees: sommatie) van TNC meteen ingetrokken, maar TNC vordert nu schadevergoeding. Hij meent, onder meer, dat Mars heeft aangehaakt bij zijn reputatie.
De zaak speelt in Amerika, maar als deze zaak in Nederland gespeeld zou hebben, zou ik TNC nog best een goede kans hebben gegeven. Alleen zijn rechters in Nederland wat terughoudender als het gaat om schadeclaims. In Amerika denken ze daar alleen heel anders over, dus ik ben benieuwd! Het zou mij overigens niets verbazen als het nog tot een schikking komt voordat de rechter überhaupt uitspraak kan doen.
Gepubliceerd op 14 juli 2008 categorieën Auteursrecht, Merkenrecht
Bron: nrc.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.