Veel internetgebruikers gebruiken een overvloed aan user names en wachtwoorden. Een mogelijke oplossing hiervoor is het gebruik van een digitale id-kaart, waarmee zonder gebruikersnaam of wachtwoord sites kunnen worden bezocht en online transacties afgehandeld. Tot nu toe heeft de industrie echter geen overeenstemming kunnen bereiken over een standaard.
Een groep van grote IT-bedrijven, waaronder Microsoft, Oracle, Google en PayPal, wil nu een doorbraak forceren. Om dit mogelijk te maken is de Information Card Foundation (ICF) opgericht. Deze organisatie heeft tot taak om een eenvoudiger en veiliger systeem voor identiteitsmanagement te stimuleren.
Volgens de ICF zijn de I-cards te vergelijken met de pasjes en kaarten die men offline ook bij zich draagt: identiteitskaarten, bankpasjes, clubcards, maar bijvoorbeeld ook pasjes die aantonen dat men een zakelijke relatie heeft met een bepaalde verkoper. Men heeft dan een heuze “digitale portemonee” waarmee door middel van een “identity selector” de kaart wordt uitgekozen die nodig is om bepaalde handelingen te verrichten op het net.
Volgens de ICF zal het de consument tijd en moeite besparen – zij kunnen door een simpele “click in” inloggen op elke website die “I-card-ready” is gemaakt en hoeven vervolgens geen online forms meer te voorzien van bijvoorbeeld telefoonnummers, emailadressen of post-/woonadressen.
Een bijkomend voordeel is dat persoonsinformatie online gecentraliseerd wordt nu consumenten niet langer op elke door hen gebruikte website hun gegevens hoeven in te vullen. Bovendien worden de gegevens bewaard op een betrouwbare, veilige plek en kan de consument gemakkelijk met een handeling gegevens aanpassen voor al zijn/haar contacten.
Lees hier het hele bericht.
Raadpleeg hier de website van ICF.