Door de betere beveiliging van gegevens bij financiële organisaties, richten hackers zich steeds meer op de detailhandel en voeding- en drankenindustrie. Deze droegen samen bij aan meer dan de helft van het gegevensverlies, zo blijkt uit een vierjarig onderzoek, het Data Breach Investigations Report van Verizon Business. Het Data Breach Investigations Report is een resultaat van meer dan 500 forensische onderzoeken, waarbij meer dan 230 miljoen gegevens-bestanden betrokken waren. Het rapport analyseert onder meer honderden gevallen van gegevensverlies bij bedrijven. Het onderzoek bracht verder aan het licht dat 73 procent van alle gegevenslekken veroorzaakt werden door externe bronnen, terwijl slechts 18 procent van de gegevenslekken door interne medewerkers werd veroorzaakt.
De retailmarkt werkt met kant- en klare systemen welke voor een criminele organisatie die zich richt op datamisbruik een makkelijk doelwit zijn.
Een andere opmerkelijke bevinding uit het onderzoek is dat in 70 procent van de gevallen, een derde partij (zoals de politie of een bank) het bedrijf moet wijzen op het gegevenslek. Het duurt vaak maanden voordat een gegevenslek wordt opgemerkt.
Van der Wel, manager bij Verizon Business merkt op dat het steeds moeilijker is om te weten waar data zich bevindt waardoor het tevens moeilijker is om deze data te beveiligen. Werknemers nemen data mee naar huis doordat ze het opslaan op hun computer. Ook worden netwerken steeds ingewikkelder, vooral bij grote organisaties.
Volgens Van der Wel zijn veel bedrijven bang voor imagoschade en worden daarom zaken meestal niet gemeld bij de politie. Hackers gaan zo vaak vrijuit.
Lees hier het hele bericht.