De AFM (Autoriteit Financiële Markten) blijft toetsen of reclame-uitingen voor krediet voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. In maart berichtte de AFM dat 80% van de banners op internet die betrekking hebben op financiële diensten aan de wetgeving voldeed. Met de reclames voor goederenkrediet (niet zijnde banners) was het vorige maand minder rooskleurig gesteld. Veel reclame-uitingen zouden niet voldoen aan de wettelijke vereisten.
Nu was het de beurt aan de zoekmachineadvertenties voor krediet, welk door de AFM niet onder de noemer ‘banner’ worden geschaard maar als zelfstandige reclame-uiting worden gezien. Volgens de AFM voldeed slechts 3 procent van de zoekmachineadvertenties niet aan de wettelijke eisen. De AFM dreigt met optreden als deze partijen de betreffende reclames niet snel aanpassen.
De overtredingen hadden voornamelijk betrekking op het noemen van een rentepercentage of maandlast zonder dat een krediettabel wordt opgenomen. Het opnemen van de krediettabel is in dat geval wettelijk verplicht. Aangezien het in een zoekmachineadvertenties niet mogelijk is om een krediettabel op te nemen, omschreven de meeste adverteerders meer algemene bewoordingen in plaats van ‘maandlast’ of ‘rentepercentage’.
Lees hier het volledige bericht.