In de Toelichting meldplicht vergunninghouders (“Toelichting”) verduidelijkt de Kansspelautoriteit (“Ksa”) de meldplicht bij incidenten voor kansspelaanbieders. Vergunninghouders van casinospelen, (niet-)incidentele loterijen of sportweddenschappen zijn op grond van hun vergunning verplicht om incidenten in de bedrijfsvoering te melden bij de Ksa. Het naleven van de meldplicht moet de Ksa beter in staat stellen de belangen van consumenten te beschermen. Ook draagt de meldplicht bij aan transparantie tussen de Ksa en de vergunninghouder bij de afhandeling van incidenten.
Wat is een incident?
Incidenten worden in de vergunning van de aanbieders gedefinieerd als ‘alle situaties die het vertrouwen van de consument in de vergunde kansspelen kunnen schaden’. De Ksa verstaat hieronder ‘gebeurtenissen, handelen of nalaten of andere omstandigheden die het vertrouwen van de consument in de kansspelaanbieder, zijn kansspelaanbod of (de veiligheid van het spelen op) de kansspelmarkten (kunnen) beschadigen dan wel de continuïteit van het bedrijf en de bedrijfsvoering in gevaar (kunnen) brengen’. Daarbij kan de volgende vuistregel worden gebruikt. Wanneer een incident door een verantwoordelijk manager binnen de organisatie van een vergunninghouder aan de raad van bestuur of vergelijkbaar managementniveau wordt gemeld, moet dit ook bij de Ksa gemeld worden. Hiermee wordt aansluiting gezocht bij de verplichting van vergunninghouders om de raad van bestuur te informeren over incidenten op grond van artikel 5.1 Besluit Kansspelen op afstand.
In sommige gevallen moet een incident niet alleen bij de Ksa gemeld worden, maar ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens omdat het incident kwalificeert als datalek in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Meldplicht vergunninghouder
De vergunninghouder is verplicht om een incident te melden bij de Ksa. Deze verplichting bestaat uit het doen van de melding zelf en de documentatie van het incident. De melding moet onverwijld worden gedaan bij de Ksa. Onverwijld betekent binnen 72 uur nadat de organisatie de gebeurtenis heeft geïdentificeerd of redelijkerwijze had kunnen identificeren. Verder moet de organisatie de afhandeling van de incidenten vastleggen. Daarbij moet de vergunninghouder in ieder geval de informatie als bedoeld onder 5b) vermelden. Uit de toelichting volgt niet welke informatie dat is, maar waarschijnlijk wordt bedoeld de informatie onder het kopje ‘Procedure melden’ hieronder.
Procedure melden
Incidenten moeten per mail worden gemeld bij semvergunningen@kansspelautoriteit.nl. Bij de melding of aansluitend op de melding dient de volgende informatie verstrekt te worden:
- Een beschrijving van het voorval;
- Het moment waarop het incident als zodanig is geïdentificeerd;
- De afhandeling van het incident (beheersmaatregel);
- De maatregelen genomen ter voorkoming van herhaling van het incident;
- (De wijze van) herstel van eventuele schade.
Incidentenbeleid
De vergunninghouder heeft een eigen verantwoordelijkheid bij het afhandelen van incidenten. Zo moet de vergunninghouder incidenten actief melden. Ook moet de vergunninghouder beschikken over een adequaat incidentenbeleid. Op basis van dit beleid moet hij incidenten tijdig kunnen identificeren en proactief kunnen handelen om de nadelige gevolgen van het incident voor een veilige en betrouwbare kansspelmarkt te beperken. Tenslotte moet de vergunninghouder meewerken met vragen van of een onderzoek door de Ksa.
Ter bescherming van de publieke belangen en het consumentenbelang stelt de Ksa in de toelichting aanvullende maatregelen te kunnen nemen. Wat deze maatregelen inhouden is (nog) niet bekend.
Voorbeelden incidenten
De Ksa heeft een lijst met voorbeelden opgenomen in de Toelichting. Deze zijn als volgt:
- Een vergunninghouder publiceert een verkeerde uitslag;
- Een trekking van een loterij is niet goed gegaan door een hapering in de (IT-)systemen;
- Door een productiefout in meerdere speeltafels zijn klanten benadeeld;
- De deelname van minderjarigen aan een kansspel;
- Onjuist aantal verstrekte deelnamebewijzen aan deelnemers;
- Verstoringen in processen rondom toegangscontrole, trekking of uitbetaling.
- (Vermeende) fraude;
- Betrokkenheid van de vergunninghouder bij onderzoek van het Openbaar Ministerie, bijvoorbeeld in verband met witwassen van geld, verduistering of oplichting;
- Ontslag van directeur of senior manager wegens misbruik van positie of vanwege ongewenste vermenging van zakelijke en privébelangen;
- (Verwachte) berichtgeving in de media over betrokkenheid van de vergunninghouder of medewerkers bij vermoedelijke strafbare feiten of andere wetsovertredingen;
- Incidenten bij de beveiliging van netwerken en apparatuur, die leiden tot een aanmerkelijke kans op nadelige gevolgen voor de bescherming van (persoons-)gegevens die door (of namens) de vergunninghouder worden verwerkt. Dit komt in de praktijk neer op het informeren van de Kansspelautoriteit over incidenten waarvoor ook (gelijktijdig) melding moet worden gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
De Toelichting wordt na 2 jaar geëvalueerd en waar nodig herzien.
Voor vragen over kansspelen, vergunningen, incidenten of andere vragen in verband met kansspelen kunt u contact opnemen met Thomas van Essen of Nina Lodder.