Afgelopen dinsdag werd er tijdens een bijzondere IPAN-bijeenkomst in de Arena teruggeblikt op 1999. Web 1.0 was het onderwerp. Was er sprake van een internethype of was er slechts sprake van enige opstartproblemen?
De laatste mening was Maurice de Hond toegedaan. Hij vergeleek de opkomst van het internet met de ontwikkelingen in de autoindustrie. “Van de 2100 bedrijven die voor de tweede wereldoorlog actief waren in de autoindustrie, zijn er nog maar 30 overgebleven. Daar behoren wel Mercedes, BMW en Ford toe.” Volgens De Hond zullen de ontwikkelingen de komende vijf jaar harder gaan dan de afgelopen tien jaar.
Hij ziet met name een doorslaggevende rol voor de consument op internet. “Ik krijg talloos veel reacties op mijn weblog, bijvoorbeeld over de Deventer-moordzaak. Een amateur uit Duitsland kan zo waardevolle input geven over ene rapport over die zaak van een zogenaamde expert uit Nederland.”, aldus De Hond.
Journalist Herbert Blankesteijn droeg een column voor waarin hij met name de gedachte dat alles maar gratis moest zijn hekelde. Ik reageerde daarop door erop te wijzen dat gratis heden ten dage nog redelijk succesvol is. Nederlandse internetbedrijven als Marktplaats, Kazaa en Hyves hebben het gratis-model omarmd en zijn daar niet slechter van geworden. Internationaal springt Google natuurlijk in het oog.
Planet Multimedia haalt mijn bijdrage als volgt aan.
Volgens Alberdingk Thijm is de breuk in 1999 en 2000 minder groot geweest dan op grond van grote incidenten als met World Online, Newconomy en Magic Minds is blijven hangen: “Neem het model met gratis toegang en content, gefinancierd met reclame. Dat is toch geen hypemodel gebleken en dominant geworden op internet. En daar komt ook grote beurswaardering uit voort. Neem Google als voorbeeld.”
Lees hier het volledige verslag van Planet Multimedia (Peter Olsthoorn).