Omdat Bacardi’s vleermuis beeldmerk geen bekend merk is en weinig onderscheidingskracht heeft, mag de Duitse onderneming Bat Beverage GMBh uit Mulhausen doorgaan met het verkopen van energy drinks met haar vleermuis logo. Dat besliste de Voorzieningenrechter van de Rechtbank in Den Haag in zijn vonnis van 18 mei 2005. Bij vergelijking van het beeldmerk en het logo zijn de verschillen belangrijker dan de overeenkomsten. Bovendien wordt het logo in Nederland altijd gebruikt in combinatie met het woord MAD BAT.
De rechter motiveert het gebrek aan onderscheidingskracht op opmerkelijke wijze: “Uitgangspunt is dat de afbeelding van een vleermuis in zijn algemeenheid niet reeds voert tot een grote onderscheidingskracht. Een vleermuis is immers een algemeen bekend dier, dat bovendien ook voor andere waren dan voor dranken als onderscheidingsteken wordt gebruikt (te denken valt aan de “Batman” verhalen en films)”.
Zie het vonnis voor de afbeeldingen van het merk en logo van respectievelijk Bacardi en Bat Beverage.