Op grond van de Wet op de Kansspelen is het verboden om een spel aan te bieden waarop een deelnemer geen overwegende invloed heeft. Een strikte interpretatie van deze wet zou inhouden dat het ook verboden zou zijn om zogenaamde “promotionele acties” aan te bieden waarin een kansspelelement is opgenomen. Gelukkig gedoogt de wetgever momenteel de promotionele acties (mits ze gratis zijn en aan een aantal andere voorwaarden voldoen). Het verbieden van dergelijke acties is namelijk niet het doel van de Wet op de Kansspelen.
Een van de promotionele acties die de laatste tijd aan populariteit winnen is de virale actie/game. Het kenmerk van een virale actie is dat de deelnemers er zelf voor zorgen dat de actie verspreid wordt over andere personen. Eerste vereiste hiervoor is natuurlijk dat de actie “leuk” is. Daarnaast heeft een deelnemer vaak ook een grotere kans op het winnen van een prijs als hij de actie naar meedere personen heeft doorgezonden.
Lees hier een bericht over een recente geslaagde virale actie en hier over een actie eind 2004.