Gisteren heeft de Europese Commissie haar beslissing m.b.t. de fusie tussen Sony en BMG gepubliceerd. De Commissie keurde de fusie goed, ondanks het feit dat de markt nu gedomineerd zal worden door 4 in plaats van 5 grote platenmaatschappijen, de majors.
De beslissing van de Commisie bevat wel een aantal interessante overwegingen ten aanzien van de online muziekmarkt, die de Commissie als een aparte markt beschouwt. Over de bewering van de majors dat hun inkomsten zijn gedaald als gevolg van peer-to-peer gebruik, haalt de Commissie bijvoorbeeld met instemming de Harvard-studie aan, waaruit blijkt dat dit niet het geval is.
“There appear to be a number of reasons for the decrease in demand. According to the Parties, the main reasons are counterfeit CD sales, unauthorised copying and downloading (for example file-sharing or peer-to-peer networks), and the growing importance of DVDs and other entertainment products. However, recent empirical studies suggest that the importance of peer-2-peer downloading might be overestimated as file-sharing downloads have an effect on sales which is statistically indistinguishable from zero, despite rather precise estimates.”