020 530 0160

Moet je betalen, als het creatieve resultaat je niet bevalt?

Gepubliceerd op 26 maart 2014 categorieën , ,

Een nieuwe huisstijl, logo, naam, look and feel van een website, power point template, tune, kantoorinterieur, reclame, noem het maar op.

Je schakelt een creatief bureau in en maakt vaak afspraken over prijs en (verwachte) oplevertijd. Soms worden eerst een of meer brainstormsessies gepland, zodat het bureau de opdrachtgever (klant) en zijn wensen door en door kent. Daarna komt de opdrachtnemer met zijn eerste schetsen en concepten.

Wat nu als je als opdrachtgever denkt, dit vindt ik niks en dit wordt ook niks. Moet je dan toch de opdrachtnemer betalen voor het opgeleverde werk, waar je niks mee wil?

Ja, in beginsel wel, tenzij partijen dat anders zijn overeengekomen, of als duidelijk is het bureau de wensen of aanwijzingen van de klant heeft genegeerd of onprofessioneel heeft gehandeld (broddel werk heeft afgeleverd).

Het feit dat het resultaat (al dan niet in concept) je niet bevalt, is geen reden om te kunnen zeggen dat het bureau zijn werk slecht heeft gedaan (in juridische termen: toerekenbaar tekort geschoten /wanprestatie geleverd). Immers over smaak valt altijd te twisten en de opdracht bestond uit het creëren van een nieuwe huisstijl, logo et cetera, niet uit het creëren van een nieuwe huisstijl die opdrachtgever kan bekoren. Een bureau moet ook creatieve vrijheid krijgen, daarvoor wordt zij nu immers voor ingeschakeld.

Ofwel ook bij een uitkomst die je niet bevalt, kan het zo zijn dat je toch een redelijk loon dient te betalen. In andere woorden: de redelijk besteedde uren of het bedrag dat is overeengekomen voor die ontwerpfase van de opdracht. Dit geldt te meer als je de opdrachtnemer niet in staat hebt gesteld om je eventuele commentaar op de ontwerpen te verwerken in een nieuwe versie.

Dit klinkt wellicht onbevredigend. Je moet betalen voor iets waar je niets mee wil. Maar is dat wel zo? Het overkwam opdrachtgever Webstate. Zij werd door de rechtbank veroordeeld tot betaling van een redelijk loon.

De oplossing ligt in: de portfolio van de opdrachtgever door te nemen om een goed idee van de stijl(en) te krijgen, je opdrachtnemer je wensen (op voorhand) goed kenbaar te maken, maar ook goede afspraken te maken over wat gebeurt er, als de eerste concepten en of volgende versies niet bevallen. Bijvoorbeeld dat dan slechts een bepaald bedrag of deel (percentage) van het geoffreerde bedrag dient te worden betaald, of helemaal niets (maar dat is ook weer onacceptabel voor het bureau).

Dodelijk is natuurlijk als men niet eens overeen komt dat de opdrachtnemer eerst met enkele  concepten moet komen, maar slechts met een eindproduct.

Tot slot maak ook afspraken over wie de intellectuele eigendomsrechten op de (concept) ontwerpen krijgt, ook in geval het na de eerste concepten niets wordt.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Menno Heerma van Voss

publicaties

Gerelateerde artikelen