Bristol is onlangs door de Reclame Code Commissie (‘RCC’) op de vingers getikt vanwege haar winkelspotje. In één van haar filialen speelde Bristol een reclamespotje elke drie minuten af via een luidspreker. In het spotje werd onder andere gezegd: “Nu bij Bristol 50% korting op alle dames-, heren- en kinderschoenen en – kleding”. In de winkel hingen tientallen posters waarop de uitzonderingen op de actie stonden en deze informatie stond ook op de koprekken bij de schoenen.
Een klant stelde dat hem pas bij de kassa werd meegedeeld dat de korting slechts zag op gelabelde artikelen, en dat hij geen korting zou krijgen op de (niet gelabelde) artikelen die hij wilde kopen. Dit vond de klant niet kunnen en hij diende een klacht in bij de RCC.
Volgens de RCC is het reclamespotje dat in het filiaal werd afgespeeld een zelfstandige reclame-uiting, die op zichzelf genomen moet voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (‘NRC’). Het spotje staat dus los van de posters en de koprekken in de winkel.
In het reclamespotje werd zonder voorbehoud meegedeeld: “50% korting op alle dames-, heren- en kinderschoenen en -kleding”, terwijl de aanbieding alleen gold voor de gelabelde artikelen. Deze beperking van de aanbieding (geen korting op alle, maar alleen de gelabelde producten) is essentiële informatie voor de consument, en Bristol had deze beperking daarom in haar spotje moeten noemen. Nu Bristol dat niet heeft gedaan, handelt zij in strijd met de NRC.