In Pakhuis de Zwijger was gisteren een bijeenkomst naar aanleiding van een Tegenlicht-uitzending. Maurits Barendrecht (Hiil) doet al jaren mooie dingen met rechtsgangen buiten de rechter om, in binnen- en buitenland, deze uitzending leek voornamelijk over Kenia te gaan (met een Twitterende hoogste rechter, die zo begreep ik van Maurits een half miljoen volgers heeft waarmee hij veel communiceert). De discussie deze avond ging over Nederland.
Behalve Sam Muller, de CEO, zo heet die grappig genoeg bij Hiil (“Our mission is to become an exemplary social enterprise that makes justice journeys work and universally accessible”) was ook Jelle van Veenen een van de sprekers. Jelle doet mooie dingen met technologie binnen het recht, en heeft als uitgangspunt niet de technologie of het recht, maar nadenken hoe je diensten het beste vorm kan geven. Ook de bijzonder amusante Philip de Roos vertelde over het 6 jaar geleden gestartte Legalloyd een legal self service waar je o.a. contracten kan laten opstellen (een markt waar sinds een jaar of wat SOLV-spin-off VraagHugo uiterst succesvol is)
Na de pauze waren er een aantal legal start-ups op het gebied van conflictbemiddeling. Twee bijzonder enthousiaste studenten (Arthur Röell en Noah Graves) achter een mooi platform YoungLaw “Wij maken rechtshulp toegankelijk.”. Twee medewerkers (Rachel Rietveld en Marinke Roebersen) van de UvA die werken aan een platform op het gebied van arbeidsrecht MagOntslag dat door Evert Verhulp gestart is. Door private investeerders zijn er tonnen in de mooie site gestopt. Na de vraag hoe vaak de dienst gebruikt werd, kreeg ik een sterk deja vu-gevoel. Ze wilden nl. geen antwoord geven. In de begindagen van ODR (rond de eeuwwisseling) zeiden aanbieders dat meestal ook niet, vrijwel altijd omdat er slechts enkele (of geen één…) afnemers waren. Ik denk overigens dat ze zeker klanten hebben, maar mijn Tweet werd gek genoeg gecensureerd (op een scherm verschenen alle #tegenlicht tweets, maar niet die waarin ik opmerkte dat het een lastige vraag bleef voor ODR, hoeveel gebruikers er zijn).
Heel mooi was tenslotte de eerste robotadvocaat van Nederland van Jochem Gietema (volgt master Internet/IE/ICT aan VU) die na een paar avonden programmeren het levenslicht zag. Incassovorderingen schijnen in 10-20% van de gevallen niet te kloppen. Deze bot helpt dit vast te stellen en genereert op basis hiervan vervolgens een document dat opgestuurd kan worden.