020 530 0160

Toelichting bij de Reclamecode Social Media verduidelijkt

Gepubliceerd op 31 maart 2017 categorieën 

Sinds 1 januari 2014 bestaat de Reclamecode Social Media. Omdat er wat onduidelijkheden waren over de rol van de Reclamecode voor vloggers en bloggers, is dit verduidelijkt.

 

Zo is in de toelichting bij de definitie van “verspreider” opgenomen dat bij een Verspreider kan worden gedacht aan bloggers, vloggers en/of online creators.

 

Daarnaast zijn in de toelichting bij artikel 3 voorbeelden opgenomen:

 

Voorbeeld I: een consument wordt betaald (in euro’s of in natura) om een nieuw product te reviewen en hierover te schrijven op een weblog. In naleving van de regelgeving dient in de review zelf een vermelding te worden gemaakt van het feit dat de blogger wordt betaald voor de product review.

 

Dit kan door de blogpost af te sluiten met: “Disclaimer, deze printer/telefoon/tablet kreeg ik gratis aangeboden van HP/Apple/Samsung om te testen.”

 

Indien het gaat om een microblog bericht, kan er gebruik worden gemaakt van een hashtag. Wanneer het gaat om een gesponsord product, gebruikt men #spon, bij een advertentie #adv.

 

Voorbeeld II: een vlogger maakt een video weblog (vlog) over een bepaald product of een bepaalde dienst en heeft daarvoor in ruil een vergoeding in geld of in natura ontvangen. Deze vlog wordt via Social Media verspreid. De betaling van de vergoeding in geld of enig ander voordeel waardoor een relevante relatie met de adverteerder is ontstaan, kan voorafgaand, tijdens of na het maken van de vlog zijn ontvangen. In de vlog zelf, en/of op een duidelijk zichtbare plek in de titel/beschrijving van de vlog, dient vermeld te worden dat de vlogger een vergoeding in geld of natura van de Adverteerder ontvangt of heeft ontvangen.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Harmke

publicaties

Gerelateerde artikelen