Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code heeft uitspraak gedaan naar aanleiding van een klacht over onjuiste ticketprijzen op de website van KLM.
In een nieuwsbrief van KLM werd reclame gemaakt voor tickets naar Mombasa voor de prijs van 599 euro, terwijl deze prijs op de website van KLM niet beschikbaar was. KLM verweert zich met het argument dat het door een ‘ingewikkelde IT-probleem’ niet mogelijk was om het ticket voor 599 euro aan te bieden. De Reclame Code Commissie was van oordeel dat de technische problemen niet afdoen aan het feit dat consumenten door de reclame-uitingen worden misleid, waardoor de reclame in strijd wordt geacht met art. 7 van de Nederlandse Reclame Code. KLM moet zijn reclame-uitingen daarom staken.
Het College van Beroep bekrachtigt de beslissing van de Reclame Code Commissie met enige wijziging van gronden. KLM heeft in beroep alsnog voldoende aannemelijk gemaakt dat de reclame-uiting voor een ticket naar Mombasa voor 599 euro op zichzelf juist is. Het is namelijk mogelijk om een ticket voor deze prijs te boeken als consumenten op ‘dagniveau’ in plaats van ‘maandniveau’ zoeken naar tickets.
Dit neemt echter niet weg dat consumenten in verwarring worden gebracht door de reclame-uitingen van KLM. Consumenten die op de link bij de reclame klikken, krijgen immers geen tickets voor de prijs van 599 euro te zien. De gemiddelde consument is er niet van op de hoogte dat deze tickets wel beschikbaar zijn als zij op ‘dagniveau’ naar tickets zoeken. Deze verwarrende wijze van informatieverstrekking van KLM is in strijd met de eisen van professionele toewijding als bedoeld in art. 7 NRC. KLM kan zich dus niet verschuilen achter haar softwareprobleem.