020 530 0160

Foodwatch vs. Studio 100: over ongezonde kindermarketing met Bumba en K3

Gepubliceerd op 27 mei 2015 categorieën , , ,

 

Voor de meisjes K3 chips en Mega Mindy hagelmix; voor de jongens Kabouter Plop lollies en Piet Piraat hagelslag. En voor de allerkleinsten Bumba biscuitjes en Maya de Bij sap. Studio 100 licentieert haar characters welwillend aan producenten van koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag, sap en andere ongezonde producten.

Foodwatch vraagt Studio 100 deze “ongezonde kindermarketing” te stoppen omdat het kinderen aanzet tot snoepen en ongezond gedrag, waardoor zij op jonge leeftijd al te dik worden en ze daar de rest van hun leven last van kunnen houden. Foodwatch is een e-mailactie gestart tegen Studio 100.

Reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen is een gevoelig onderwerp. Kinderen kunnen immers gemakkelijk worden beïnvloed. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen en de Kinder- en Jeugdreclamecode bevatten speciale regels voor reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. De belangrijkste regel is:

Er mag geen reclame voor voedingsmiddelen worden gemaakt in media die specifiek gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.

Ook mag in reclame specifiek gericht op kinderen een kinderidool niet actief een voedingsmiddel aanprijzen. Maar: dit reclameverbod is niet van toepassing op verpakkingen en point-of-sale materiaal (reclame in de winkel).

Foodwatch directeur Hilde Anna de Vries pleit daarnaast voor een wet die reclame van de voedselindustrie op scholen weert. “Op scholen mag volgens de wet geen reclame gemaakt worden, maar onder het mom van voorlichting, dringen voedselproducenten nu toch via een omweg de scholen binnen’, zegt De Vries.

Bron: NOS
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Marieke Neervoort

publicaties

Gerelateerde artikelen